Aktualności

Pokrzywdzeni w ciągu kilku dni stracili ponad 100 tysięcy złotych - internetowi oszuści nadal aktywni

Data publikacji 15.02.2023

Jedno jest pewne – oszuści nie próżnują. Za pomocą sieci oraz informacji telekomunikacyjnych losowo wynajdują potencjalne ofiary. Uwierzytelniają się w ich oczach poprzez podanie się za pracownika banku lub osoby zainteresowanej zakupem przedmiotu wystawionego na popularnej platformie sprzedażowej. Następnie nakłaniają rozmówców, aby ci wykonali przelew. Właśnie w taki sposób, oszukanych zostało dwóch mieszkańców powiatu sulęcińskiego, którzy w zaledwie kilka dni stracili łącznie ponad 100 tysięcy złotych.

Pierwsze oszustwo miało miejsce 9 lutego. Do mieszkańca powiatu sulęcińskiego zadzwonił rzekomy pracownik infolinii banku, w którym nomen omen posiadał on konto. Poinformował mężczyznę, że jego pieniądze są zagrożone i aby je uchronić należy niezwłocznie przelać je na dwa wskazane konta. Rozmowa przebiegała w bardzo profesjonalnym tonie, co uśpiło czujność 49-latka. Po konsultacji z księgową, postanowił on zastosować się do instrukcji zabezpieczenia zgromadzonych środków. Niestety, dopiero po fakcie zreflektował się, aby samodzielnie znaleźć w sieci numer na infolinię banku i upewnić się, co dzieje się z jego pieniędzmi. To, co usłyszał było dla niego szokiem. Okazało się, że jego oszczędności w kwocie ponad 101 tysięcy złotych nie trafiły na żadne konto techniczne banku, a wprost w ręce oszustów, którzy już zdążyli wypłacić całą kwotę w bankomacie na terenie województwa mazowieckiego.

Drugie oszustwo miało miejsce 14 lutego. Mieszkanka powiatu sulęcińskiego po raz pierwszy postanowiła sprzedać ubrania za pomocą popularnej platformy. Po niespełna godzinie, napisała do niej osoba zainteresowana odzieżą. Następnie zadeklarowała chęć zakupu, prosząc pokrzywdzoną o podanie numeru telefonu, na który otrzyma wiadomość z linkiem do potwierdzenia wykonanej przez kupującą płatności. Kobieta przekierowana została na stronę, gdzie podała numer karty, kod zabezpieczający jak również numeru PESEL. Po kilku minutach otrzymała wiadomość SMS ze swojego banku, że do jej konta przypisane zostało nowe urządzenie – telefon, który nie był jej własnością. Po chwili przyszły kolejne wiadomości, o wykonaniu dwóch przelewów na łączną kwotę ponad 4,5 tysiąca złotych. Pokrzywdzona natychmiast znalazła w sieci numer telefonu do swojego banku. Na infolinii dowiedziała się, że podając dane zabezpieczające nieuprawnionym osobom straciła swoje środki. Mało tego, oszuści złożyli wniosek o udzielenie pożyczki w kwocie 8 tysięcy złotych. Tą transakcję na szczęście udało się w porę zablokować.

Lubuska Policja apeluje – nie podejmujcie pochopnych decyzji w sieci! Opisane sytuacje, nie zostają podane do wiadomości publicznej, aby kogokolwiek piętnować. Naszym celem jest przedstawienie sposobu działania przestępców, tak aby kolejne osoby nie straciły oszczędności. Najlepszą metodą na ochronę jest zasada podwójnego, a nawet potrójnego sprawdzenia. Co to znaczy? Zawsze jeśli ktokolwiek prosi was o podanie danych dotyczących bankowości elektronicznej, sprawdźcie rozmówcę poprzez na przykład zapoznanie się z regulaminem platformy sprzedażowej lub banku. Wpiszcie w wyszukiwarkę internetową „metody płatności na (tutaj podajcie nazwę miejsca, gdzie chcecie dokonać transakcji”. Jeśli dzwoni do was pracownik banku, rozłączcie się i samodzielnie ustalcie numer infolinii. Przestępcy zawsze grają na tak zwaną „presję czasu”.

 

sierżant sztabowy Klaudia Biernacka

Komenda Powiatowa Policji w Sulęcinie

Powrót na górę strony